alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Dagens ras: American Staffordshire terrier

Av alltomdinhund - 30 maj 2012 18:00

American Staffordshire terrier


Ursprungsland: USA

Rasgrupp (SKK): 3 (Terrier)

Smeknamn: Amstaff

Vikt hane: 28-33 kg, Tik: 19-25 kg

Storlek hane: 46-48 cm, Tik: 45-46 cm


Bild: Fotograf Åsa Lindholm, Skk.se


Historia


Amstaffen härstammar från Pitbullterriern, som man i sin tur antar ha uppstått genom korsning mellan bulldog och terrier på 1800-talet. Amstaffen har avlats till kamp men sen den erkändes som självständig ras av Amerikanska kennelklubben 1936 har den istället avlats för egenskaper som passar in i ett modernt samhälle och som gör den till en bra familjehund. Dess namn kommer från den engelska staffordshire terriern, som den är nära släkt till. År 1991 registrerades den första American staffordshire terriern i Svenska kennelklubben.


Användning


Amstaffen passar jättebra som familjehund hos en familj som har tiden och intresset till en sådan ras. Den fungerar även bra till exempelvis spår och lydnad. Amstaffen är helt enkelt lite av en allroundhund.


Egenskaper/Temperament


En amstaff är stabil, glad, orädd, envis och utstrålar livlighet, mod och självsäkerhet. En amstaff ska inte vara skygg eller rädd. Den är likaså mycket social och älskar människor. Den är nyfiken och tycker om att vara med där det händer saker. Rasen kan av en del uppfattas som påflugen och brötig. Den underkastar sig mycket sällan andra hundar. 


Pälsvård/Skötsel


Rasen har en kort päls som är mycket lättskött.


Övrigt/Att tänka på!!


En amstaff passar bäst hos en hundkunnig person. 


Den kräver en fast och konsekvent uppfostran.


Det är en stark hund, den är positiv och vill gärna vara med där det händer saker! 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26 27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards