alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2012

Dagens ras: Bichon havanais

Av alltomdinhund - 12 augusti 2012 21:00

 Bichon havanais

 

Ursprungsland: Kuba

Rasgrupp (SKK): 9 (sällskapshundar)

Andra namn: Bichon Havanese, Habanero

Mankhöjd: Ca 21-29 cm


 


Historia

 

Egentligen härstammar rasen ursprungligen från Medelhavsområdet och fördes därifrån till Kuba av sjömän. I sitt ursprungsområde dog rasen mer eller mindre ut medan den fortsatte att utvecklas på Kuba, som mycket uppskattad sällskapshund åt aristokratin.

 

Användning

 

En Bichon Havanais har inga jakt – eller vallinstinkter. Den är lättlärd och är en riktigt bra familje – och sällskapshund. Den följer gärna med på äventyr.

 

Egenskaper/Temperament

 

Bichon havanais har ett mjukt sätt, är som sagt lättlärd, godmodig och ivrig att vara till lags. Den är vänlig, glad, charmig och även lite clownig.

 

Pälsvård/Skötsel

 

Rasen kräver en hel del pälsvård. Den ska inte klippas eller trimmas, men den måste kammas regelbundet och badas var 14:e dag för att pälsen ska hållas ren. Rasen fäller inte. Vid cirka 1-1,5 års ålder byter den till vuxen päls och då är det daglig kamning som gäller. Annars kan hunden lätt få stora tovor.

 

Övrigt/Att tänka på!

 

- Perfekt sällskapshund! 

- Har ett måttligt rörelsebehov och är lättlärda.

- De tycker om agility – och lydnadsträning. Även spårning. Det finns faktikst Bichon havanaiser som klarat jaktprov för rådjur. De har även använts som cirkushundar.

-Det krävs mycket pälsvård, men rasen fäller inte!

-Det är en frisk ras och har en låg försäkringspremie!

- Den är robust!

-Lever länge!

 


 

Bild: SKK.SE




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards