alltomdinhund

Alla inlägg den 19 augusti 2012

Av alltomdinhund - 19 augusti 2012 15:38

Hej alla!


Ja helgen har minst sagt varit väldigt händelserik.

I fredags träffade vi Trassel, en Tamaskan/Husky-blandras tik på 6 månader som Asterix fick leka med. 

Igår träffade vi Kia, en 2 årig Dobermannblandning. 

Det har varit mycket trevligt vill jag säga och det känns väldigt bra att Asterix har börjat träffa och leka med andra hundar så han lär sig lite hundspråk och annat hundvett ;)

Blir absolut att träffa Kia och Trassel fler gånger! 


Idag blir en lugn dag, det är ändå molningt, regnigt och blåsigt ute så lika bra det.

Vi har varit och tränat lite lydnad och lekt ute och det har gått jättebra. 

Resten av dagen blir relativt lugn som sagt.

Jag blir alltid på så dåligt humör när det är sånt här väder och får även ont i huvudet och blir allmänt trött. 


Annars då... ensamträningen går väl sisådär, vi hade utökat till 10 min och det gick bra i några dagar sen när han kom in i sin lilla trots så verkade det gå sämre; han började yla osv, så nu har vi minskat till 5 min igen. 

RUmsrenheten - sådär, blir fortfarande galen på det men han säger till på morgnarna när han vill gå ut i alla fall sen så blir han jätteglad när man säger: "Ska vi gå ut Asterix?" Fast iofs har det kanske inte med rumsrenheten att göra det sisnämnda men det är kanske ändå positivt? Pratade även med grannarna idag som också har rottis och det tog också lång tid för deras att bli rumsren, samt att jag har läst runt lite på nätet om att det kan ta längre tid för rottisar, då de är kända för att mogna sent.


Igår började jag läsa ur den spårboken som jag köpte nu i somras; "Spårhunden" av Inki & Roland Sjösten .och där står allt om både bruksspår, precisionsspår och frispår. Tycker boken är jättebra, väldigt informativ och lättläst. Där finns verkligen allt man behöver veta. Jag kan presentera den närmre i ett inlägg senare. Vi ska snart lägga första "riktiga" spåret för honom och det krävs noggrann planering om det ska bli bra. Det är också det jag tycker så mycket om spårträning med hund, det är en tjusning i sig; all planering och analysering både före och efter träningen. 



Menmen, här kommer lite bilder från helgens första lekträff, med Trassel! De andra bilderna får ni i nästa inlägg, för det är rätt många bilder :) Tyvärr är det dock väldigt dålig kvalité på bilderna...

 

                             


Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards