alltomdinhund

Alla inlägg den 12 augusti 2012

Av alltomdinhund - 12 augusti 2012 21:00

 Bichon havanais

 

Ursprungsland: Kuba

Rasgrupp (SKK): 9 (sällskapshundar)

Andra namn: Bichon Havanese, Habanero

Mankhöjd: Ca 21-29 cm


 


Historia

 

Egentligen härstammar rasen ursprungligen från Medelhavsområdet och fördes därifrån till Kuba av sjömän. I sitt ursprungsområde dog rasen mer eller mindre ut medan den fortsatte att utvecklas på Kuba, som mycket uppskattad sällskapshund åt aristokratin.

 

Användning

 

En Bichon Havanais har inga jakt – eller vallinstinkter. Den är lättlärd och är en riktigt bra familje – och sällskapshund. Den följer gärna med på äventyr.

 

Egenskaper/Temperament

 

Bichon havanais har ett mjukt sätt, är som sagt lättlärd, godmodig och ivrig att vara till lags. Den är vänlig, glad, charmig och även lite clownig.

 

Pälsvård/Skötsel

 

Rasen kräver en hel del pälsvård. Den ska inte klippas eller trimmas, men den måste kammas regelbundet och badas var 14:e dag för att pälsen ska hållas ren. Rasen fäller inte. Vid cirka 1-1,5 års ålder byter den till vuxen päls och då är det daglig kamning som gäller. Annars kan hunden lätt få stora tovor.

 

Övrigt/Att tänka på!

 

- Perfekt sällskapshund! 

- Har ett måttligt rörelsebehov och är lättlärda.

- De tycker om agility – och lydnadsträning. Även spårning. Det finns faktikst Bichon havanaiser som klarat jaktprov för rådjur. De har även använts som cirkushundar.

-Det krävs mycket pälsvård, men rasen fäller inte!

-Det är en frisk ras och har en låg försäkringspremie!

- Den är robust!

-Lever länge!

 


 

Bild: SKK.SE




Av alltomdinhund - 12 augusti 2012 17:17



Jag harr kommit på en idé!

Tänkte köra igång med "Dagens ras" igen, och vill just DU vara med och påverka? 

Du kanske har en hund av en viss ras som du vill berätta om och lite bilder/filmer som du tagit själv.

Skriv då gärna om just din ras och din hund (precis vad du vill, men tänk på att det ändå ska vara informativt) samt mejla mig bilder/filmer på din hund så lägger jag upp här på bloggen.

 

Dessutom länkar jag dig som tack! 

(Om du har en hemsida/blogg dvs)


Av alltomdinhund - 12 augusti 2012 16:59

Först och främst vill jag tacka er som röstade om vad ni ville se mer av i bloggen :)

Okej det var bara 3 personer men alltid något!

Har förstått det att jag varit lite dålig på att variera i bloggen, men jag blir alltid peppad om ni peppar mig ;)

börjar redan senare idag med ett inlägg om något helt nytt :)


Tänkte bara berätta lite om dagen. 

Asterix har definitivt kommit in i trotsåldern nu i alla fall, över en natt blev han som förändrad; svårare att ha och göra med då han drar i kopplet emellanåt, han lyssnar segare, nonchalerar oss mer och vill inte leka lika mycket, han har blivit mer vaktig ute på gården och kaxigare överlag... och såklart mer modig och säker :P

Menmen det går ju över. Det viktiga under denna period är att inte ställa för höga krav och inte börja träna nya moment så att säga!


Igår hade vi dock faktsikt en trevlig dag och även tidigare idag :)

Har märkt att han är mer lätthanterlig i andra miljöer än hemma på gården, hmmm. Kan det bero på att han är mer säker här? 

Igår var vi i alla fall i skogen som ligger en bit bort ifrån oss, tar en 10 min promenad dit bara.

Där fick han springa lös och lukta på alla skogens dofter och kom som ett SKOTT på inkallning. Hördes riktigt i marken, haha, lät som en galopperande häst ;) Han hittade även blåbärsris, hehe.


Idag var vi till rasgården som också ligger ungefär 10 min promenad utanför oss. 

Där fick han också lukta på lite nya grejer och där luktade det ju mer hund så inte lika fokuserad där såklart.

Men fy vad äckligt att folk inte plockar upp efter sig i rastgården då :S

Vidrigt! Inte alls trevligt...


Sen satte vi oss på en liten gräsplätt på väg hem för att passivitetsträna och vila lite och där kom många hundar förbi, faktiskt 3 hundar på cirka 15 min!! Perfekt läge att köra skvallerträning på och det gick jättebra faktiskt!! :)

Han varken drog eller morrade/skällde. Reagerade direkt på klicket.


Nu för ett tag sen åkte Jimmy till jobbet!

Och Asterix ligger och sover... jag har nyss druckit kaffe och funderar på om jag ska ta och läsa lite, kanske spåna på inlägget för senare ikväll.

Jag hade sett fram emot en dag i sängen , hehe... 

Nä men har inte varit helt hundra i kroppen de senaste dagarna!

Trött och jävlig, verkligen...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards