alltomdinhund

Alla inlägg den 8 augusti 2012

Av alltomdinhund - 8 augusti 2012 23:00

Igår var vi på valpkurs igen och det gick jättebra.

Trots att jag inte var riktigt på humör och tom i magen, hade inte ätit ett skit på hela dagen. 

Vädret var väl inte jättetoppen men slapp det  värsta regnet iaf :) 

Asterix skötte sig kanon. Kom på inkallning trots andra valpar, folk, ljud osv. Lekte med mig också trots all störning.

Och i förrgår hade vi besök av Jimmys kompis och även där skötte sig Asterix kanon. Inga problem överhuvudtaget med hantering eller något. 

Tycker folk bara kan ta och förstå att en ROTTWEILER generellt är inte en "främlingsälskande" ras :) Finns alltid undantag såklart, det gör det inom alla raser, men så är det generellt, som jag sa.

Men bara om man är snäll mot Asterix och hälsar fint så blir han din bästa vän!


Var lite irriterande, igår på valpkursen. Så kom instruktören till mig och sa: "Tänkte hälsa på Asterix, var väl han som var lite osäker på folk?"  Jag: "Ehm... ja det har ju blivit mycket bättre och sen beror det ju på också... " 

Hon: "Jaså?" (Såg nästan förvånad ut) 


Alltså LÄGG NER. Jag känner min hund bäst, varken någon via Internet eller en instruktör som träffat min hund 1 gång känner honom lika bra som mig. Hon har bara utgått ifrån de jag sagt; att min valp inte gillar när förbipasserande folk bara sträcker fram händer mot honom i bussen och på stan. Är det KONSTIGT? Jag hade blivit orolig om han tyckte det var OKEJ. 

 

Och sen sist, på valpkursen, så när vi skulle ta rast så kom en man helt plötsligt in genom dörröppningen framför näsan på Asterix precis när vi skulle passera, och då blev Asterix lite rädd och backade undan först men gick sen förbi, och är väl inget konstigt med det?? Det gör ju hundar på MH-beskrivningarna också, backar undan/skäller mm på överraskningsmomentet.  Vore konstigt annars. Får man verkligen en bra tjänstehund då tex om hunden hade totalt ignorerat det då? DET är oroande! Det viktiga är bara att hunden inte ÄLTAR det! 

Och då sa  instruktören till mig:" Han är lite känslig han"  

VA FAN???  Jag kokade och var nära till tårar! Men jag gillar inte att ta diskussioner på det sättet, jag måste tänka klart först, blir lätt att jag blir "handlingsförlamad" så att säga! Är tyvärr int snabbtänkt vid sådana tillfällen :/ Så lika bra man inte säger något eller bara mumlar. 

Men, med handen på hjärtat, jag lovar er, att Asterix är en av de stabilaste valparna och hundarna jag träffat!

Skiter i olika höga ljud, kan bete sig otroligt fint och lyssna på mig i olika miljöer, kan slappna av i olika miljöer mm.


Och sist på valpkursen, så var Asterix och en Amstaff de ENDA hundarna som sov och tog det lugnt. Asterix började till och med snarka. Stabil? Ja tack. Kom inte och säg något annat. Asterix skällde till NÅGRA enstaka ggr på en hund mittemot, medan vissa andra hundar höll på konstant. Men visst, min hund ska man uppmärksamma... ja för han kan ju bli en "stor och farlig rottweiler därför måste man förebygga" 

Jag blir så TRÖTT!!

Jag fattar inte, varför man hänger upp sig på småsaker.

Är det för att det är en Rottweiler eller?

Jag kan då upplysa om att tex så är Chihauhour argare och sällan mentalt stabila.

Men nej såklart det skiter man ju i, det är ju så små så de kan inte ställa till med stor skada... 


Nej nu skiter jag i detta... orkar inte lägga mer energi på det, men ville bara skriva av mig ;) 


Idag har vi bara tagit det lugnt. Blev ingen valpträff heller, för få hade anmält sig. Trist tycker jag..men vädret var ändå inte det bästa. Hoppas på nästa gång då! 

Känns så himla höstigt i luften, usch... Regn, regn, regn och börjar bli mörkt tidigt.. Redan vid kl 21 typ. Suck. 


Den 27.e börjar ju jag skolan igen också, ska bli intressant med detaljhandel, plugga något helt nytt!

Ny utmaning, ny energi - alltid roligt!


Sega dagar annars, motivationen har inte riktigt legat på topp om man säger så! 

Men vi tar det lugnt, i vår takt med träning och allt.


Imorgon ska vi på Andersbergs hundträff. Verkar som vi ska ses i lokalen och diskutera om något vi ska ställa upp med på Andersbergs marknad i September. Någon hade kommit med förslag om att göra någon rallylydnadsgrej där även valpar kunde vara med. Någon annan kom med förslag på hinderbana och dräkter, ja jag vet inte, minns faktiskt inte! Haha vi får väl se hur allt slutar! ;)


Asterix hittade en kompis häromdagen, en liten skogsmus (?) utanför vårt bostadsområde.

Lägg märke till hur min "mentalt instabila" Rottweiler sköter sig exemplariskt.




Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards