alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2012

Asterix 14 veckor

Av alltomdinhund - 3 augusti 2012 17:23

Idag blir Asterix Storkäft 14 veckor. 

Tänk att han snart är hela 4 månader. 

Oj, oj, oj.


Asterix Storkäft har dock inte skött sig exemplariskt ute på gården idag så nu blir det långlina ett tag framöver.

MITT ansvar är det att han inte springer fram till folk. MITT! Kan aldrig skylla på någon annan...

han har dock oerhörd vaktinstinkt men han måste lära sig att denna gården är inte HANS...

Men han kommer faktiskt oftare på inkallning och börjar mer och mer uppmärksamma sitt namn.

Vi har även börjat träna "Stanna" .


Nästa vecka ska han också bli hanterad/visiterade av en för honom främmande person, Jimmys kompis kommer på besök. Daniel ville gärna också prova.

Det behöver han för framtida tävlingar och veterinärbesök.

Främst eftersom han blev fruktansvärt dåligt behandald hos veterinären sist när han skulle ta 12 v- sprutan.

Veterinären hälsade knappt ens på honom utan satte bara upp honom på bordet och började röra vid honom.
Asterix är en hund med mycket integritet så han morrade till och då tog veterinären honom i nackskinnet, vilket resulterade i att Asterix skrek mer och mer och allt bara eskalerade. Sen la han honom ner också till slut. Han var livrädd och skakade. 


Veterinären påpekade också till mig att Asterix indirekt var aggressiv vilket han inte är överhuvudtaget. Dum jävel som tror att en liten valp är aggressiv och född så. Han är lite osäker på folk och reserverad men det går bättre och bättre och han börjar till och med vilja hälsa självmant. Detta tror jag beror mycket på att vi varit mycket i stan och bara TITTAT på folk, har varit totalt kravlöst och han har därmed börjat känna sig mer bekväm runt folk.


Bra att han kan bedömma EN enda situation där min valp reagerade helt rätt (om ni frågar mig), eftersom han har faktiskt integritet och tycker inte om hårdhänta metoder. Jag tycker det är jättejobbigt att folk inte förstår hur en rottis fungerar men sen ändå har de mage att uttala sig. Det är ingen Amstaff eller Staffe eller någon annan människokär hund som RUSAR fram till folk och slickar dem i ansiktet. Att han har integritet det är inget fel med det. Och han har blivit bättre med folk!!


Chockad, arg och gråtandes gick jag ut från veterinären, men ändå i försök att inte smitta av mig på hunden så han tror det är något livsfarligt.... Det var jättejobbigt allting. Men vi kommer aldrig mer tillbaka dit .   


Vi ska byta veterinär och jag ska snart ringa någon veterinär här i närheten och fråga om vi får komma på besök så Asterix får en positiv upplevelse av det hela. 

 

 
 
Anna

Anna

3 augusti 2012 18:27

Oj! Ja det var sannerligen ingen bra veterinär. Sådant kan förstöra flera veckors träning. Om hunden inte direkt vill komma till vet och hälsa så är det deras ansvar att ge ett lugnt, vänligt och stabilt intryck. Jag har katter och med dem är det lite annorlunda eftersom de inte hälsar på människor så som hundar gör, men även med dem har veterinärerna varit försiktiga och gärna klappat dem lite först innan man börjar klämma och "vara jobbig."

Alltså usch jag hade blivit vansinnig om en vet hade lagt min hund. Redan när han tog i nackskinnet hade jag ryckt in och lugnat hunden i stället.

http://softkittenwarmkitten.wordpress.com

 
Linda

Linda

4 augusti 2012 07:51

Vilken dålig veterinär. Jag tycker verkligen inte om såna veterinärer :( hoppas du hittar någon som både du och asterix trivs med :)
Vad stor han har blivit förresten han växer så himla mycket :)

http://lindageorgsson.bloggplatsen.se

 
Hella

Hella

4 augusti 2012 21:05

Långlina är en underbar sak, och det där med vaktandet får du ordning på! :)

Men nej så arg jag blir på den veterinären ni besökte, snacka om att ev sätta men hos en stackars liten valp. Förstår att man blir alldels chokad av den hanteringen men jag hade nog inte kunnat hållit mig från att säga något, när du ringer till vet. nästa gång, säg att du har en liten valp och att han blev för hårt behandlad hos tidigare vet, förhoppningsvis har de ju vett från början men så att de faktiskt tänker på det. Vår vet. är underbar, var inne med fröken för en körtel som svullnat upp(var inget farligt som tur var), då undersökningen tog typ 2sek så frågade vet. om hon ville att vi skulle köra lite hantering med henne, toppen ju! :)

Gratta sötnosen från oss i efterskott på 14-veckors dagen!
Kram!

http://www.hellaas.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards