alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 7 juni 2012

Foderdjungeln

Av alltomdinhund - 7 juni 2012 18:54

Har fått lite frågor om jag kan skriva mer om hundfoder i bloggen. Och ja det gör jag mer än gärna eftersom jag tycker själv det är väldigt intressant dessutom. OCH viktigt! Det är viktigt att välja ett bra hundfoder till sin hund så att denne kan må bra.


Jag själv har som allmänn grundregel att inte köpa foder från matbutik. Detta pga att foder som säljs på matbutik oftast har väldigt låg kötthalt och därmed innehåller det även väldigt lite protein = alltså sämre kvalité! Hundar är ju köttätare och behöver mycket kött (De behöver självklart bla vitaminer och mineraler också men det kommer vi till senare). Dock säger jag inte att det är fel att köpa foder från matbutik, det avgör man bäst själv och man vet bara bäst själv vad som passar ens egen hund, utan det är bara MIN EGNA grundregel som jag kör för mig själv och ger mina åsikter kring   


Hursomhelst så rekommenderar jag att ALLTID kolla innehållsförteckningen på hundmaten noga. Dessutom bör man även alltid vara kritisk, eftersom de olika företagen självklart marknadsför SITT foder och vill att du ska köpa DERAS foder! Genom att veta vad ett bra foder ska innehålla har du då även lättare för att vara kritisk när du står där i foderdjungeln och ska välja. Detta gäller även vid veterinärrekommendationer, rekommendationer av uppfödare och  personal på djuraffärer. Självklart ska man ta till sig rekommendationer osv men du ska ändå kunna känna efter själv utifrån just dina kunskaper kring hundfoder!   



Hur vet jag vilket foder som passar min hund bäst?



Lite avgörande faktorer är: Din hunds aktivitetsbehov, ras, vikt och ålder.


En hund som aktiveras mer behöver självklart mer näring än en hund som bara fungerar som sällskapshund. Idag finns det även rasanpassat foder, och det är anpassat just efter hur fort din ras växer och dennes specifika behov. Dessutom är hundfoder såklart åldersanpassat; en valp kan exempelvis inte äta hundfoder som är anpassat till vuxna hundar och tvärtom. Vidare, är hunden exempelvis överviktig bör du undvika foder med för högt energiinehåll och tvärtom. Men det är viktigt att såklart tidigt förebygga viktproblem genom att ge hunden bra foder och aktivera den fysiskt.


I nästa inlägg kommer jag att skriva mer detaljerat om vad ett bra foder bör innehålla. Senare kommer även beskrivning av lite olika fodersorter och lite tankar kring dem.. Det kommer sådant regelbundet upp här på bloggen. Ni får även självklart komma med tips på hundfoder som ni tycker är bra och kanske vill marknadsföra och ge tips om! 


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards