alltomdinhund

Alla inlägg den 30 juni 2012

Av alltomdinhund - 30 juni 2012 23:30

Drunkning


 

Bild: Agria

 

De flesta hundar är duktiga simmare men ibland är tyvärr olyckan framme...


En hund som håller på att drunkna drar ofta ned vatten i lungorna och det är inte alls bra. Dessutom blir de såklart ofta panikslagna och medvetslösa och det är inte alltid så lätt att få upp en hund ur vattnet när den är i det tillståndet. Men när du lyckats få upp hunden ur vattnet bör du göra så här:

 

 

  • Om det är en liten hund håller du den upp och ned i bakbenen så att vattnet i lungorna kan rinna ut. En stor hund som inte kan lyftas i bakbenen får man istället försöka lägga på sidan med huvud och hals lägre än bålen för att få ut eventuellt vatten.
     
  • Dra fram tungan och se till att inget täpper till luftstrupen. Använd fingrarna för att kontrollera om gräs, sand, lera eller liknande finns i hundens mun men ta det försiktigt om hunden inte är medvetslös.
     
  • Om hunden inte andas, ge konstgjord andning (genom mun-mot-mun metoden
  • Torka hunden så att den blir varm.
     
  • Kontakta veterinär och påbörja transport till djursjukhus/veterinär.

 

Hur kan man undvika sådana här olyckor? 

 

Självklart är det viktaste att ha uppsikt över sin hund... Lämna den inte, utan simma hellre med den. Om det inte är möjligt så låt den absolut inte simma ut för långt. En hund som inte är van vid att simma bör dessutom tränas till att simma med flytväst först. Det är nämligen oerfarna hundar som drabbas oftast!

 

 

Såå...simma lugnt i sommar!

 

 

Av alltomdinhund - 30 juni 2012 13:22

Tjena!


Har nytt veckoschema för Asterix, haha kanske har man fått spel eller så är det som så här att jag är överdrivet organiserad bara... Igår satt vi nämligen och utvärderade denna vecka punkt för punkt och Jimmy höjde några ggr på ögonbrynen o sa: "Seriöst, jag trodde du borde jobba med marknadsanalys istället..." Mao han tycker att jag är FÖR seriös!  Jag kan hålla med om att det låter lite roligt, för jag analyserar verkligen och diskuterar allt och antecknar, men jag själv tycker det är bra! Det är så jag funkar och jag gillar struktur! 


Vi ska precis som förra schemat göra det lite fint i photoshop sen lägger jag upp det här ikväll! 

Utvärderingen skippar vi den är alldeles för lång. Utvärderar ju ändå här på bloggen i princip löpande


Just nu sitter jag och väntar på mat, det blir pizza, guuud vad gott! Har inte ätit något sen igår kväll.

Asterix har lugnat ner sig nu efter att vi varit ute och lekt och busat. 

Haha lortbollen var helt blöt och fylld med gräs i pälsen när vi kom in! Så kul har vi när vi är ute! 

Lite skit skadar ingen, hehe!


I morse hade han ju TOKSPEL! Han har det VARJE morgon, då är han liksom pigg, utvilad och så har han gjort sina behov. Klart man mår bra då, eller hur? Tänk om jag och Jimmy också hade varit lika pigga, haha! 

Så på morgonen tar vi det alltid lugnt, ingen lek osv för han har redan spel och lek stissar upp honom ännu mer. 

Det blir mycket "Nej!" på morgonen och nervsammanbrott inombords vill jag lova. Man får bita sig i läppen x antal ggr! 

 


Nu är jag lite gladare än i morse i alla fall, regnet bara öste ner i morse men nu skiner solen igen och varmt är det! Hoppas det håller i sig hela dagen nu! Kommer bli toppen att miljöträna tror jag!  Första gången han lämnar sitt trygga kvarter så att säga och ger sig ut på äventyr.

Passar nog på att koppelträna antingen där i parken eller här ute i skogen sen.


Senare kommer  flera inlägg, däribland antingen "Dagens ras" eller tips/råd-inlägg!

Sommartips vore väl på sin plats! 


Bjussar på en bild från tidigare i veckan...

 



Av alltomdinhund - 30 juni 2012 00:20

Ja nu har jag och Asterix en hel del grejer framför oss i sommar om man säger så!  Smile

Jimmy jobbar ju mycket så blir ju jag som sköter det mesta kring lilla monstret 


Vi ska ju på valpkurs som startar den 31:e juli på Annas hundskola och idag fick jag ett mejl från Anna som frågade om vi ville vara med på valpträningen den 12:e juli i bolougnern (en underbar park i centrala Gävle). Gävleborg radio P4 skulle också komma och direktsända själva träningen i en halvtimme! Kul! Very Happy

Under denna dag kommer där vara andra valpar också och det ska tränas på inkallning och olika störningsmoment.

Riktigt bra och nyttigt känner jag! Helt kostnadsfritt dessutom! 


Sen så är det valpträff i Björke den 8:e augusti! Hoppas på fler valpträffar med Annas hundskola i höst, jag är lätt på i alla fall om det är kul och jag tycker det är bra osv!


Idag så blev det sent när Jimmy kom hem så blev lite ändrade planer ang. dagens miljöträning. Vi bestämde att det bästa är ju att ta miljöträningen imorgon då vi är pigga samt känner vi att det nog är ganska onödigt att miljöträna i ett villaområde på kvällen....är nog varken mycket bilar eller folk så frågan är om det ens hade givit någon större effekt.

 

Så får bli imorgon det  Smile

Vi koppeltränade lite ute i stället och busade allmänt!



Nu ska ni få se lite bilder som jag tagit denna veckan på lill-killen...



 


 

Vi brukar brottas och ha roligt men han har insett att mattes hår är ju jättekul att bita i och ganska lätt att komma åt då vi brottas, så då han tar tag i håret så stoppar jag leken.  Han måste lära sig spelreglerna, hehe. Menmen, smart hund han där Asterix ^^


 


 


 

Haha jag älskar denna bilden, han ser så lycklig ut min fina hund! PDT_Love_07


Nej vet ni vad... jag har en massa mer bilder egentligen men jag tänkte kanske att jag kan ladda upp dem imorgon, min ursäkt är att jag är trött och lat just nu Very Happy Avslutar alltså med den där härliga lyckliga bilden! Så vi höres imorgon alla godingar! Jag kom också på att det är läge och skriva lite "Dagens ras" och andra allmänna tips, men när man precis fått valp så glämmer man tyvärr lätt bort det. Men jag lovar er att jag har inte glömt det och tänker inte upphöra med det! Wink


Sov nu gott allesammans, hoppas ni haft en trevlig fredagskväll!



Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards