alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 11 juni 2012

Vilken hundcoach föredrar ni?

Av alltomdinhund - 11 juni 2012 08:49

Tänkte det skulle vara intressant att höra om vad ni föredrar för känd hundcoach. Om man ens gör det dvs, man kanske helt enkelt inte gillar någon eller så tycker man om flera och tar till sig metoder från olika  


Om ni vill så rösta gärna, denna fråga finns i vänstra spalten i omröstningsrutan. Sen kan ni gärna motivera här i inlägget varför ni valde som ni gjorde!


Jag själv föredrar Fredrik Steen.

Varför? Jo, för att jag tycker att Fredrik är stabil och inte överanalyserar och filosoferar varken sig själv, hunden eller det eventuella problemet man handskas med. Givetvis ska man inte underskatta diskussioner men finns också en gräns. Jag tycker att när man väl bestämt sig för en metod så kör man den helt enkelt, andra får gärna komma med tips och råd och det är bara bra att utbyta erfarenheter, men för mycket och från för många olika håll tror jag istället kan vara negativt till en viss del... Man blir förvirrad, man försöker läsa till sig olika saker, man får till slut prestationsångest och känner sig som en dålig hundägare för att någon annan tycker helt annorlunda... 


Det jag också tycker om med Fredrik är att han anser att en hund är en hund! Förmänskliga då inte den, en hund lever i nuet. Jag själv vet ett antal hundägare som när deras hundar växer upp tycker de inte att de ska ligga i sängen med dem på nätterna eller i soffan på dagarna. De har blivit för stora helt enkelt och ägarna vill inte ha dem där. Då tänker dem:" Men hon/han fick ju ligga i sängen när hon/han var valp.... nu blir hon/han säkert ledsen och förtvivlad och kommer vara det ett tag"  Nej.... tänk inte så...för hunden tänker inte så... en hund lever i nuet! Att tänka så där är att förmänskliga hunden.

Tänk på att en hund är en HUND! 


Mer saker jag gillar med Fredrik är helt enkelt hur han på ett naturligt sätt handskas med hunden. 

Fysisk kontakt är underskattat, som Fredrik skrev i ett blogginlägg idag. 

Jag själv tycker mycket om att använda händer för att visa riktigt för hunden, för att stanna den genom ett stopptecken, för att sätta ner den om den inte lyssnar på mitt första kommando "Sitt" och för att lugnt men bestämt ta tag i den om den beter sig illa och inte lyssnar på vad jag säger. 

Så enkelt är det... att "ta tag" i hunden innebär INTE att vara elak mot den. Betoning på LUGNT men BESTÄMT.

En hund förstår oftast fysisk kontakt bättre och föredrar faktiskt ofta det, det är naturligt för dem.

Fredrik leker också naturligt med sina hundar. Han leker på hundars vis och det har han inspirerat mig i.

att lattja lite med lätta knuff och brottningsmatcher tycker ju hundarna är hur kul som helst och det har jag märkt!

Mammas och pappas hundar tex ser mig som en lekkamrat efter att jag lattjat lite med dem med lätta kuff och lätt brottningsmatch. De blir glada så fort de ser mig och bjuder nu själva in till dessa typer av lekar. Rätt otroligt va?


 


Jaaaa, det är mina åsikter helt enkelt... 


Sen känner vi ju säkert alla till Ceasar Millan, känd som "mannen som talar med hundar" på tv.

Det går ju mycket på TV och för mig är det bara ren TV-underhållning...

Jag har många ggr höjt på ögonbrynen till det programmet för ibland förstår jag inte faktiskt hur han ens löser problemen, det är väldigt otydligt, det bara kommer där från ingenstans....hunden börjar PLÖTSLIGT uppföra sig...

Sen så är Ceasar mer för amerikanska hundägare. Och det jag också tycker är jobbigt med Ceasar är att han är lite för filosofisk för min smak... jag förstår faktiskt inte vad han menar många gånger.

Fredrik är rakt på sak, "så här är det, nu gör vi det här" liksom. Man tar till sig det lättare tycker jag. 

Sen ska jag inte sitta och totalsåga Ceasar Millan nu, det finns faktiskt saker jag tycker om med honom också.

Och det är att han visar på ett otroligt lugn i arbetet med hundar! Dessutom har jag lånat en bok med honom som jag tänkte läsa.


 


Ja jag har ju haft lite svårt att starta en diskussion här på bloggen så det hade varit kul om någon vill dela med sin om sina tankar/åsikter kring detta!   Kom ihåg att inga åsikter/tankar är fel! 

 
 
Anna

Anna

11 juni 2012 12:17

Du har lite fel angående din betoning på att hundar lever i nuet. Det gör dem - givetvis - men inte på så sätt att de inte MINNS vad de brukat få göra. Därmed gäller det att vara väldigt konsekvent då hundar kanske inte blir "ledsna" men däremot frustrerade eller tror att de blir bestraffade om de fått sova i sängen i flera månader och sedan plötsligt inte får det. Efter ett tag så förstår de grejen. Det snällaste mot hunden är att (när man inser att man inte vill ha den i sängen längre) ALDRIG tillåta den i sängen på natten, eftersom den då tror att det är ok igen och man åter igen skapar förvirring om den inte får vara där nästa natt.

Så hundar lever i nuet, absolut, men de har ju fortfarande vanor och inlärt beteende och förväntningar, vilket inte är att förmänskliga utan att förstå. En människa som "velar" fram och tillbaka är ofta en dålig hundägare, då det skapar otrygghet och hunden inte vet vad som förväntas av den. Är man först tydlig: du får sova i sängen och sedan tydlig: nä, nu får du inte sova i sängen, så lär sig hunden rätt snabbt hur den ska uppföra sig. Men helt klart så kan hunden bli vad vi människor skulle kalla "ledsen" (frustrerad, förvirrad, visar underkastelse eftersom den tror den blir straffad) när något den är van vid förnekas den.

Du kanske menade så, men i din text framgick det inte. Hundar har ju fortfarande känslor, bara inte samma känslospektrum som människan.

http://softkittenwarmkitten.wordpress.com

alltomdinhund

11 juni 2012 12:28

Ja absolut så håller jag med dig kring det och jag menar verkligen inte att man som hundägare ska hålla på och vela fram och tillbaka... att en dag får hunden vara i sängen och nästa inte, det är knappast bra för uppfostran och hunden blir ju förvirrad! Utan det jag menar är att vill man av någon anledning inte längre ha hunden i sängen (trots att man haft det ett tag), tex om hunden blivit för stor, så anser jag att ja då bestämmer man det och går sen inte tillbaka till som det var innan för att man tycker synd om hunden... Jag dock själv vill ha min hund i sängen, stor som liten, och jag brukar inte ändra regler heller. Men jag menar att man kan göra det i måttliga mängder. Om du förstår vad jag menar.

Och menade verkligen inte att hundar inte har känslor. Men som sagt de fungerar inte heller som vi människor, tror inte att de ältar saker lika länge.

 
Hella

Hella

15 juni 2012 11:43

Hejsan, hittade hit till din fina blogg genom vovve.net och passar även på att tacka för din kommentar om min klagande granne.

Roligt att hitta en aktiv blogg som drivs av någon som också har rottis, har ni fått hem ert knyta ännu? :)

Jag föredrar Eva Bodfäldt. Tycker hon har en sund syn på hundhållning och inlärning/psykologi. Har en kompis som gått kurser hos henne och är helt stört förtjust i henne, vore roligt att få gå kurs hos henne någon gång.

Trevlig helg!

http://www.hellaas.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards