alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 16 juni 2012

Checklista för valp

Av alltomdinhund - 16 juni 2012 15:43

Hallå alla! 


Hur är vädret hos er? Hos oss regnar det otroligt mycket...jag blir så deppig av regn   Men kan ändå säga som så här att det är tur att det regnar just idag, för jag mår inte helt hundra i kroppen... Väderleken säger i alla fall att det ska bli fint väder den dagen vi hämtar Asterix, så det får vi hoppas på! 


 Nu i veckan har jag hållt på att fixa här hemma en hel del, och igår var vi äntligen och handlade grejer till Asterix.

Här kommer min checklista... som kan vara bra att ha (tycker jag iaf, det blir lättare så) när man ska handla grejer inför sin nya familjemedlem.


CHECKLISTA VALP


Hundbädd (Köpte ett av mediumstorlek, det känns som om man kommer få byta senare ändå så ville inte köpa en

större)


Bajspåsar (Såklart)


Koppel (Ett av nylon tycker jag är bäst, lättast för valpen i början, då läderkoppel kan kännas ganska tunga för dem små)


Halsband (Uppfödaren har redan ett gummihalsband på dem nu i början tills de vänjer sig, men vi har köpt ett av nylon som han kan ha sen)


Foder (Det blev Sam's Field, valpfoder med rikligt av protein och grönsaker, jag skriver om detta i ett senare inlägg)


Hundgodis (Såklart, haha. Jag brukar nästan alltid köpa osockrat naturligt godis eller så bakar jag eget  )


Godisväska (Denna kan man fästa på byxorna tex och ha hundgodis i, istället för att fiffla med påsar och jackfickor, otroligt smidigt)


Tuggben (En massa tuggben! Det är ju en valp och ja även en rottweiler, hehe, så det kliar nog rätt bra i dem där små tänderna )


Leksaker (Ja detta är ju självklart också ett måste. Jag köpte en mjuk räv och en boll fäst i ett snöre eller något. Köpte inga pipleksaker då min erfarenhet är att hundar stressar upp sig så mycket av dem... Samma med vanliga bollar. Jag köpte även en aktivitetsboll för valpar, som man kan gömma godis i och då är valpens uppgift att försöka ta ut godiset. Mycket bra mental träning    


Matskålar (Det har vi sen tidigare)


Temp (Också en självklarhet, mycket viktigt att ha hemma så man kan ta tempen om valpen ser hängig ut..)


Fästingmedel (Frontline köpte jag)


Avmaskningsmedel (Milbemax)


Karda (bra för att rengöra ända in i underpälsen och tar även bort döda hårstrån. Har ni en valp med mycket päls behöver ni såklart även andra)


Klotång (Köpte en på Granngården, fick tips av uppfödaren. Denna klotång är ganska lätt att klippa med då den är anpassad både för katter och hundar. Tänker använda den på Asterix eftersom han har så mjuka klor fortfarande,  då han är valp, sen får jag byta ut den när han får tjockare klor. Kan visa den er sen om ni vill?)


Nagelfil (Kan vara bra för att fila till hårda kanter osv lite extra efter kloklippningen, men också om man hellre vill fila klorna än att klippa dem)


Pincett (Har den som fästingplockare, tycker det är lättare än den vanliga fästingplockaren)


Hundschampo (Rekommenderar att köpa ett schampo väl anpassat efter er hunds päls. Vi har också ett sen tidigare) 


Tandborste och tandkräm (Jag föredrar att borsta tänderna på hunden, men här gör man ju lite som man vill)

Bomulsspadds (Bra för sårtvätt osv)


Krage (Bra om hunden tex fått ett sår, då förhindrar kragen att den slickar sig på det)


Jodopax (Sårvätt)


Sjukvårdsväska (Detta var nog den bästa investeringen om ni frågar mig, haha xD Vilken investering, kostade enbart 119 kr på Arken Zoo och det var den sista kvar. Den innehåller en mängd olika grejer som är bra att ha som tex första-hjälpen! Den är även liten denna väska men innehåller bla saker till sårvård och bandage mm. Perfekt att ha med ut i skogen   Glöm inte sjukvårdsprylar inför er checklista, jag rekommenderar verkligen det, man vet ju aldrig när olyckan inträffar! 



 



Hmm...undrar om jag har glömt nämna något eller till och med glömt köpa något?  Men jag ska köpa ett matskålsunderlägg till honom också, ska beställa via Internet 


Undra om ni saknar dagens ras....? Jag gör, så ni ska få ett inlägg om det senare, har fått en önskan om en ras för några veckor sedan så tänkte att jag kan ju köra den! Känner att det behövs lite inlägg om sommarens faror också igen.


Nu får ni ha en trevlig eftermiddag och kväll så länge....   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards