alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Asterix veckoschema #1

Av alltomdinhund - 17 juni 2012 22:38

Vi gjorde ett litet veckoschema för Asterix första vecka hos oss. Jag tycker det är lättast med scheman vecka för vecka, då jag är väldigt organiserad och gillar struktur. Sen är detta schema självklart preliminärt för saker kan ju alltid ändras osv   Nu sitter det i alla fall fint och lättillgängligt på kylskåpet!   


 



Schemat som ni ser är väldigt kortfattat och är ej meningen ni ska förstå allt, haha  Men jag kan ju förklara lite vad jag menar med vissa punkter...


Första veckan i alla fall så föredrar jag inte att köra någon varsågod-träning vid matskålen. Varsågod-träning innebär alltså att valpen ska vänta på ett varsågod innan denne får äta. Jag tänker som så här att första veckan så kan valpen ha dålig aptit pga miljöombytet och därför är det bäst att vänta med denna typ av träning tills valpen är bekväm i sitt nya hem.


Jag tycker att man ska fokusera mycket på hantering kring valpen första veckan. Den ska lära sig att det är okej att du som husse/matte tar i den. Det är också bra att valpen är bra hanterad när ni ska till veterinären, utställningar senare mm. Asterix är redan lite van vid kloklippning hos uppfödaren men vi kommer bygga på det här i lugn takt.


Jag klipper gärna en tass om dagen än alla tassar på samma gång första veckan. Givetvis tycker jag även att valpen ska få känna på tandborsten och tandkrämen första veckan. Men det är om man vill borsta tänderna på hunden, vilket jag tänker göra. Att försäkra valpen är dessutom A och O det med, så gör det direkt!


Valpen bör vara vaken i max 2 timmar åt gången, sen behöver valpen vila. Det är en del av passivitetsträningen och bidrar till en stabil vuxen hund. Under första veckan tycker jag också valpen ska få bekanta sig med sina nya leksaker och leka mycket med oss här hemma för att skapa en bra relation.


Angående träning så fokuserar jag inte på det den första veckan. Jag klickar in valpen när jag känner att den har gjort sig stabil hemma och det kan ta allt i från några dagar till en vecka. Kanske även mer, beroende på valp till valp. Inkallning är väl det jag fokuserar mest på men jag ser inkallning mer som naturlig träning. Man ska inte tjata namnet heller utan låt det komma naturligt, för tjatar du namnet för ofta kan valpen till slut tycka du är tjatig helt enkelt. Kalla på valpen en gång, kommer den inte, ja gå då bestämt och hämta den utan att ge godis eller berömma - för den ska lära sig att kommer jag inte då husse/matte kallar ja då blir det tråkigt. 


Koppelträna kommer vi göra också första veckan. Men vi ska höra med uppfödaren hur långt hon har kommit med koppelträningen och så utgår vi ifrån det. Men en generell mall som jag tycker är bra att utgå ifrån är att koppelträna 2 ggr om dagen 5 min åt gången. Vidare, om valpen biter på förbjudna saker så tar du bort den därifrån och avleder med en leksak. Biter valpen på dig ignorerar du den och går därifrån bestämt. Ge den inte ens en blick där ett tag, för den ska veta att det inte är OK. Själva förbudsträningen och där kommandot "Nej" tycker jag man kan starta med nästa vecka. I lugn takt. 


I övrigt tycker jag valpen bara ska ta det lugnt hemma första veckan och utforska närmiljön utanför i lugn och ro. Gå därför helst ut på samma plats den första veckan och jag brukar föredra att ha den mycket lös då! 


 
 
Anna

Anna

18 juni 2012 04:33

Hej!

Är Asterix din första hund eller har du haft hund innan? När får du hem honom? Sorry om det står någonstans redan, jag hittade hit för några dagar sedan och har kanske missat det.

Jag tycker det låter väldigt vettigt att vänta med varsågodträning och nej-träning tills att valpen blivit lite tryggare i hemmet. Du har inte funderat på att handmata första veckan? När jag läst om det ser jag i princip bara fördelar. 1) kontakt och närhet, samt att det blir tydligt att jag är en viktig resurs precis som den ammande mamman var. 2) man kan efter några dagar vända sig lite från valpen med maten i hand och sedan kalla på den, så blir det en sorts väldigt lätt inkallningsövning där hunden alltid belönas med maten den ju ändå skulle äta. Tankar om det?

http://softkittenwarmkitten.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards