alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 29 juni 2012

Asterix 9 veckor

Av alltomdinhund - 29 juni 2012 12:26

Ja då har lill-killen blivit hela 9 veckor och växer så det knakar vill jag lova.

Han är jätteduktig faktiskt på det mesta här hemma, speciellt på att slappna av och vila. Han sover ofta och länge och det behöver han eftersom han är valp!

Vi försöker  fokusera på att leka mycket med honom, speciellt ute, så får man ta det lite lugnare inne och köra lite lugnare lekar. Detta för att han ska tycka det är kul att vara ute såklart.


Jag  vill berätta för er hur glad jag blev igår när vi koppeltränade. Vi har ju koppeltränat 5 min 2 ggr/dag nu i några dagar inomhus till att börja med. Gick skit med det faktiskt, haha, eftersom att han enbart ser kopplet som en kampleksak...Trots avledning med godis osv så kändes det nästan som att han såg det som beröm att få godis. Då kanske han tänkte: "Ja eftersom att jag blir avledd med godis när jag kampar med kopplet så är det nog rätt bra att jag fortsätter kampa trots allt" Alltså jag tror faktiskt dem är så pass smarta.... Så nä, fick vara nog med det, på kvällen gick vi ut med honom och kopplet. Gjorde ingen större grej utav det utan bara kopplade honom och gick helt enkelt. Jag brukar kalla det att gå som att man håller i en handväska, alltså bara gå   Han kampade med kopplet till en början såklart men det ignorerade jag och gick bara vidare. Till slut insåg han att det trots allt inte var så kul utan lika bra att följa med fint...och då gick det strålande och han fick massa beröm! Blev massa lek också, försöker göra koppelträningen till en rolig grej, ska ju vara kul att gå i koppel. De ska behandlas precis som när de är lösa i princip   Menmen,Enkel lösning på det problemet!! Så där får ni ett tips som ni kan testa om ni också har liknande problem.


Kontaktövningarna går också jättebra, i alla fall "nej - och varsågod-övningarna". Han tar ögonkontakt med en snabbt och bra nu och verkar ha fattat vinken. Inkallningen går väl bra men kunde helt klart gått bättre. Fast det blir ju bättre såklart. Ibland stannar han och tittar på en bara när man kallar och då går jag iväg och säger: "Ja okej då går jag Asterix, hejdå". Då brukar han springa efter i full fart men de senaste dagarna har det gått sisådär med det. Då sitter han kvar istället och tittar. Då går jag helt enkelt fram och tar honom. Oacceptabelt att inte komma på inkallning, det ska liksom inte löna sig överhuvudtaget. Igår var han även intresserad av en sopbil på gatan längre ner så jag var rädd där ett tag att han skulle sticka efter. Han var även intresserad av några boxrar som gick förbi men inte så han sprang dit utan han tittade bara. Aja, klart man blir intresserad av omgivningen, allt är ju så nytt för honom   Fast han kan ju glömma att han får lov att hälsa på de hundar HAN vill hälsa på bara sådär...Nix nix.


Faktiskt så fick han även hälsa på en katt igår. Jag styrde upp detta möte så att säga, hehe.

Vi var ute och lekte som vanligt. Plötsligt såg jag att det satt en jättefin, lurvig kisse en bit bort och tittade på oss. Jag tänkte att jag tar med Asterix lugnt fram och bär på honom så katten inte blir rädd. Så kan de hälsa försiktigt. När jag var ungefär en meter bort från katten så kom katten självmant fram och nosade på hunden. Tyckte det var helt otroligt faktiskt, hehe. Asterix reagerade inte så mycket men i slutet började han morra lite. Men bara att visa att det är lugnt liksom och bete sig helt neutralt själv. Fast där fick han hälsat på en kisse iaf också   Han kommer ju typ bo med katter i sommar så han kommer garanterat vänja sig.




Även öronen lever sitt vilda liv vill jag lova. Ser ut som om han börjar få lite av rosenöron, haha...

Jag vill ju ställa ut honom i alla fall några gånger i framtiden och då vill jag gärna att han ska ha rastypiska öron. Annars är det inte ens lönt att gå på en enda utställning...


Läste det att rottisvalpars öron brukar leva sitt vilda liv, speciellt under tandlossningen (4-6 mån ålder). Men hans har ju redan börjat lite smått så jag undrar om jag inte redan ska börja massera dem och eventuellt då tejpa dem snart? Hmm...har googlat runt men inte hittat något svar på när man kan börja tejpa dem i så fall...

Så om någon här vet så uppskattas det väldigt mycket.

 

 

Ja ni ser ju öronen ^^


I alla fall, ikväll ska vi miljöträna lite i en lugn park i ett villaområde här i närheten.

Förhoppningsvis får han även träffa Sabinas och Mandanas hundar imorgon och umgås lite. 

Eftersom detta ändå blev ett långt inlägg så vill jag ogärna bomba det med massa bilder också, så får ta ett separat inlägg lite senare för fler bilder   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards