alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 10 juli 2012

Skvallerträning och lite annat smått och gott!

Av alltomdinhund - 10 juli 2012 15:54

Sitter och funderar lite på om man ska påbörja skvallerträning med Asterix, eller om jag bör vänta iaf ett tag till.

Vi har ju inte upplevt så mycket störningar än så länge. Så är ju onödigt då antar jag...

Sen är jag ändå liiite skeptisk och förvirrad kring det där med skvallerträning.

Kan hunden ändå "fråga" mig annars i olika situationer så behöver han väl inte skvallra? Eller? hmm...som sagt lite förvirrad!

Vi tränar ju redan nu på att han ska kunna "fråga" i olika situationer.

Haha och vet ni vad, träningen har banne mig givit resultat!! 

Jag satt och drack kaffe häromkvällen i soffan, Asterix ville såklart ha... Han satt och pep och tittade på kaffet och jag sa "Nej". Direkt efter det sökte han ögonkontakt med mig och väntade på ett "varsågod". 

Men i detta fall blev det givetvis inget "varsågod"  haha men rätt häftigt eller hur? 



Men idag tog han sisådär några steg mot en fågel, och då trodde jag det skulle bli jakt och blev ju automatiskt att man sa "nej". man agerade rent instinktivt där alltså. Fåglar är ju liiiite roligare kanske?? Fast jag tror på att.... jag som ägare måste ju vara det bästa som finns?? Och då sticker inte min hund efter vilt utan att fråga. Fast iofs, en VALP är ju en VALP, såklart att fåglar som han typ aldrig sett är något nytt och intressant.... 

Lite att fundera över där har jag ändå... 

 

Synpunkter/tankar kring skvallerträning som förebyggande?

Dela gärna med er!  Kommer även göra en omröstning om detta så kolla i vänsterspalten och svara gärna. Om ni vill motivera ert svar mer så kommentera gärna i inlägget! 


 

Igår fick han hälsa lite på grannens rottis Clara igen, och det gick jättebra denna gången.

Denna gång fick killen vara självständig och stå på egna ben på marken. Matte stod  en liten bit bort och höll uppsikt hela tiden. Till en början var det lite sisådär, men inget morr. När han såg att jag pratade och klappade klara såg han att det var lugna puckar. Då började han vifta på svansen 


 



 


 

Mjukost på tub är nya favoriten.


 

Hopp och lek. Har en lekmorrande rottweiler varje gång vi leker, (ni minns kanske att jag skrev om det rastypiska morrandet i olika situationer). Folk som går förbi undrar vad tusan som händer. Han låter verkligen jättefarlig för de som inte är vana ju. Lovar det att brottning och allmänt lattjande och knuffande är hans favoritlek. Såklart, vi leker ju på hundars vis.


 

Asterix överskattar som vanligt sig själv. Varje gång vi går förbi denna stocken vill han gå upp på den. Antagligen för att jag lärt honom det och vi brukar köra balansövningar på den. Så nu har han börjat försöka komma upp på den själv och det är han ju alldeles för liten för givetvis. Hahaha...


 

Då finns ju matte till hands för att hjälpa till såklart! Teamwork it is.


Just nu sover lillkillen.

Ännu en sak jag är stolt över är att han börjar vilja leka lite mer ute.

Råder inga krav där ännu, men idag kampade vi lite ute, fastän han grep inte lika bra i leksaken som inomhus men jag backar alltid bandet i nya miljöer och berömmer egentligen varenda tendens till att vilja leka. 


Jag har märkt att mina läsare minskat på sista tiden, jag förstår om ni blir trötta av att jag bara skriver om min hund Det ska bli en förbättring.



 
 
Anna

Anna

10 juli 2012 23:47

Det är inte tråkigt att läsa om din hund =). Jag såg din blogg på typ hundar ifokus eller vovve (minns inte) och det kanske andra också gjorde, därav "bubblan". Vissa försvinner alltid efter en sådan exponering.

I alla fall. Att skvallerträna är som att hunden kommer till dig och "frågar och lov", eftersom du - när hunden tittar på dig - har möjlighet att säga att han får gå till det han skvallrat på. Om han skvallrade på något farligt/förbjudet (som katter, hundar, bilar eller vilt) så berömmer du rikligt för att han inte sprang fram till objektet, och har då möjlighet att exempelvis koppla hunden.

Jag använde skvallerträning, med stor framgång, för att få bort att min daghund skällde på andra hundar. Nu tittar han på mig och förväntar sig en belöning i stället =). Det är viktigt eftersom han annars lätt kunde bli "blockad" och stirrade på hundarna utan att ge mig någon ögonkontakt alls. Genom skvallerträningen så ligger det liksom "inpräntat" i honom att det är fördelaktigt att ge (dag)matte uppmärksamhet ändå. Det är alltså lättare att bryta hans stirrande beteende, där han börjar gruffa lite och man vet att om fem sekunder kommer han göra ett utfall.

Men skvallerträning är en metod som andra, vissa har inget behov av det alls.

http://softkittenwarmkitten.wordpress.com

 
Hella

Hella

14 juli 2012 19:32

Var ett tag sedan jag tittade in här då internetet på landet är lite sådär halvdant hehe, men så mycket nytt det fanns att läsa - skoj! :)

Ang. skvallerträning. Jag har kört skvaller med Martie efter ett påhopp - toppen och fungerade så himla bra för oss. Det som fick oss att få bort utfallen. Idag är det antingen glädjefnatt eller skvaller vid hundmöten. :)

Jag tänkte lite likadant som du, Mandie var som valp väldigt kontaktsökande och då hon snabbt lärde sig att ta ögonkontakt och invänta en frisignal innan hon fick ta saker, äta sin mat, gå ut genom dörren osv så körde jag inte skvallerträning i den utsträckningen jag hade tänkt från början. Mandie var som valp lite av en "fegis" också vilket gjorde att hon gjorde inte mycket utan mig vid sin sida.
Valpen blev till unghund, kaxigare, modigare och självständigare. Sen som alla unghundar började hon testa gränser och ögonkontakten fladdrade. Runt 10 månaders ålder satte jag igång med skvallerträningen i den mån jag egentligen tänkt från början. Det är ju inte "svår" träning så det gjorde iofs inget att vi började senare än vad jag tänkt men såhär i efterhand hade jag nog startat tidigare i förebyggande syfte.

Kram från oss! :)

http://www.hellaas.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards