alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 10 juli 2012

Dag 6 - Renras eller blandras?

Av alltomdinhund - 10 juli 2012 18:13

Ja denna omtalade diskussion då ja. 

Nästan som att man känner men åååh måste jag ge mig in i den igen.

Känns som att detta ämne ständigt diskuteras och det finns liksom två sidor av myntet på det ungefär, men ändå så diskuterar man vidare trots att man inte kommer fram till något  mer än vad man brukar komma fram till  hmm...

Jag har inget emot blandraser, vi har själv ägt och jag har tagit hand om sådana, men..

Det avlas tyvärr mycket hejvilt på olika raser idag, rent sjuka blandningar förekommer, vilket inte är sunt någonstans. 

Det finns skräckexempel där man blandat bla papillon med amstaff. 

Ja ni hör ju själva hur det låter, vart är det sunt någonstans?


Eller där man blandat vallhundstyper med draghundstyper samt slängt på lite jakthundstyper på det.

Vad får man då? En hund som eventuellt vallar cyklar/joggare och jagar alla möjliga djur ute samt eventuellt äter får 

Kanske var lite överdriven där men nog inte helt omöjligt detta faktiskt. 


Dock är jag också säker på att det faktiskt finns hejvilda blandningar som ändå blir stabila individer i rätt händer.

Sen finns det lite "schysstare" blandningar givetvis om man ska se det ur det perspektivet.

Men största problemet är egentligen att man aldrig kan vara helt säker då man köper en blandras, uppfödaren kan helt enkelt fått avelsförbud av SKK och därför avlar på blandraser eller oregistrerade hundar. Eller någon annan anledning.

 

Också är det tyvärr oftast så att uppfödarna som föder upp blandrasvalpar ställer inte några vidare krav på köparna och det slutar tyvärr ofta med att hundarna blir omplaceringshundar mm. 

Men ja, så här är det främst hos mig att jag vill veta vad jag får och väljer därför en renras framför blandras. 

Såklart kan inte jag säga att bara för att jag köper en renrasig rottweiler så är det ju inte så att allt kommer serverat på silverfat, alla saker gör tyvärr inte det. Man måste jobba själv och det mycket. 

Men sen har alla rottisar såklart allmänna gemensamma egenskaper! 

Köper jag dock däremot en blandras kanske jag måste gissa mig till och det blir väldigt mycket "vänta och se". 

Hursomhelst... jag kommer garanterat äga en blandras i framtiden 

Men då kommer jag inte köpa en blandrasvalp utan en vuxen omplaceringshund. 

 Varför? jo för att jag vill inte på ett direkt sätt stödja blandrasaveln.

 

Så, nu hoppas jag att folk inte fått fel uppfattning och tror att jag hatar  blandrashundar, hundar är oavsett ras för mig fina och älskvärda! 

Men jag avskyr aveln! ¨

Hoppas vi är klara med detta nu! 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards