alltomdinhund

Direktlänk till inlägg 24 juli 2012

Felet med Ceasar Millan & hårda metoder

Av alltomdinhund - 24 juli 2012 14:32

Jag minns första gången man såg Ceasar Millan och tyckte det var "magi" 

Ja men hör bara på "Mannen som talar med hundar" . 

TV, Hollywood, TV, Hollywood.

Jag har växt ifrån det där faktiskt.


Jag sågar inte Ceasar Millan totalt, vissa saker med hans metoder kan vara effektiva, MEN användande av exempelvis elhalsband och korrigering av osäkra hundar tycker jag är fel. 

Tex så anser inte jag att stryphalsband löser en hunds dragande i koppel.

Kanske kortsiktigt, men sen bygger hunden starkare muskulatur med tanke på att den försöker "dra" ifrån smärtan.

Jag VET det, har sett det, varit med om det, stryphalsband hjälper inte. Det är rent jävla skitsnack, hunden börjar dra ännu värre sen med stryphalsbandet på. 

Detta är egentligen en annan historia, men ändå, ville bara ge exempel. 


Vad gör jag? 

Utvärderar mig själv.

Hur roligt tycker hunden egentligen det är att gå i koppel? 

Många av oss blir tråkiga så fort kopplet åker på.

Hunden förknippar det så här: Koppel av: Matte rolig, Koppel på: Matte tråkig. 

Vi ser kopplet enbart som ett verktyg för att inte hunden ska dra ifrån oss. 

Vi kanske går och släpper hunden sen i en rastgård så den får springa av sig.

Sen åker ju kopplet på igen och då blir vi tråkiga.

Varför inte leka med hunden i koppel också? 

Göra övningar mm? 


Och sen... fundera över om det brister på något annat vis; är hunden understimulerad? 


.Du "hotar" hunden till lydnad genom att ta den i nackskinnet/lägga ner den. 

Och ännu värre är det när man gör det på osäkra/rädda hundar. 


Vad gör du när hunden vägrar komma på inkallning? 

Går du fram och lägger ner den på marken/ tar den i nackskinnet för att den inte lyssnade? 

Vart är då korrigeringen? För mig är det inte korrigering utan BESTRAFFNING för att hunden inte kom. Eftersom du gjorde det en relativt lång tid i efterhand! (Det är viktigt med timing när det gäller träning av hundar) Alltså du GICK förmodligen fram.


Vad hade jag gjort? om min hund KAN inkallning hade jag givetvis visat mitt missnöje... 

Men då hade jag gått fram  bestämt och hämtat den och sagt "nu går vi" /puttat till den  lite i sidan bestämt om den ignorerar mig för att få uppmärksamhet. Sen går vi vidare. 

Men löser det det långsiktiga problemet då? 

Nej, där agerar jag instinktivt. Men sen måste jag utvärdera; varför kom inte hunden? Brister det i mitt ledarskap? Antagligen!


För mig utstrålar hårda metoder osäkra ledare. 

 

Varför? 

Jo för att det bygger enbart på osäkerhet kring det att man inte vet hur man ska hantera en hunds beteende i dessa fall. Därför "utnyttjar" man sin egna mänskliga förmåga och trycker ner hunden i marken/tar den hårt i nackskinnet. 

Det kanske lugnar hunden för stunden visst.... men jag tror ärligt talat du kommer få skit för senare, inte av någon annan men av din egna hund!

 

Jag märker det på min rottweilervalp.

Folk säger till mig: "Du måste vara hård, det är ju en rottweiler."

"Kör inga kamplekar med en rottweiler, de kan bli aggressiva sen!"

 

Jag är inte hård mot min hund, utan jag är tydlig i de situationer som kräver det, men jag berömmer honom mer än vad jag korrigerar honom.

Jag tar inte i min hund fysiskt genom att ta honom i nackskinnet/lägga ner honom på marken.

Varför? För jag behöver inte det. Han lyssnar på mig ändå (Inte i alla situationer såklart än, han är ju fortfarande valp) och har mitt förtroende.

Han kan leva länge på när jag ger honom "Braaaaa Asterix! " Jag ser hur han lyser upp, hur han kommer mer och mer på inkallning när jag inte tjatar.


Och kamplekar?  Skitsnack det kommer vi aldrig sluta med, Vi har det skitkul. Nu kampar vi inte så mycket visserligen med tanke på valptänderna mm, men ändå... vi båda morrar och javisst jag låter min hund vinna. Han får vinna nästan alltid 

Sen då... ja vi brottas också på gräsmattan, han lekmorrar och låter arg, "oj så farliga vi är, oj oj" säger jag och snurrar runt. Jag morrar på honom och han på mig. Jag biter på honom och han biter på mig.  Förbipasserande folk tittar lite förbryllat ibland, men vi har det sååå kul. Om de bara visste hade de också velat vara med! 

Men när det är dags att sluta leka då avbryter jag tydligt med ett "Klart slut".


För mig är det ledarskap.

 

 

 
 
Anna

Anna

24 juli 2012 22:03

Bra inlägg!

När jag leker kamplekar med hundar så vinner ibland hunden, ibland jag. Och det är tillåtet att morra hur mycket man vill (haha, jag brukar morra själv till och med ibland om hunden verkar otaggad..).

Det enda som är bra med CM är att han betonar hundens behov av MOTION och människan behov av att ta saker lugnt och kontrollerat. Förutom det är hans show rätt värdelös.

http://softkittenwarmkitten.wordpress.com

 
Eira

Eira

24 juli 2012 22:17

Jättebra text, känner igen mig totalt! Söt rottis!

http://www.spetsflickan.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av alltomdinhund - 5 december 2012 23:51

Jag håller inte till här längre :) Ser att det är många som kikar in här om dagarna. Men har en annan hemsida nu som ni finner HÄR Denna blogg kommer jag att ta bort! :) Så kika in där på hemsidan så ses vi där! Kram! ...

Av alltomdinhund - 1 september 2012 16:43

Nu kan ni nå oss på http://Psychotickitten.blogg.se     Den nya bloggen har olika kategorier, en för just bara Hund och en Allmänt; där jag skriver om allt möjligt helt enkelt; skola, filmer, livet, hälsa, mat, smink, mm mm. Kan vara allt möjli...

Av alltomdinhund - 28 augusti 2012 17:15

Gick rätt så bra för mig i skolan igår, orkar inte berätta alla detaljer nu men det gick bra som sagt.  Lite förvirrande i början bara med registrering och programinfo, vi hade fått lite otydlig information kring det men det löste sig till slut.  ...

Av alltomdinhund - 27 augusti 2012 01:15


Egentligen ska jag upp om några timmar! Kl 6 rättare sagt...  Men har ju alltid haft sömnproblem, sen jag var i yngre tonåren.Tåget till Borlänge går kl 7.22. Egentligen kommer jag vara där 1,5 timme innan jag ens behöver vara där men kan vara skönt ...

Av alltomdinhund - 23 augusti 2012 01:36

Hej alla!   Skrev ej igår, är alltid så himla trött efter valpkursen, är vi alla här hemma. Så vi somnar som stockar direkt efter maten.. Vi trivs bättre och bättre på valpkursen. Instruktören låter oss vara lite mer "fria" nu. Hon verkar h...

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards