alltomdinhund

Alla inlägg under juni 2012

Av alltomdinhund - 17 juni 2012 22:03

Då kör vi en lite mer annorlunda ras idag, alltid kul ju! 


Braque du bourbonnais


 


Ursprungsland: Frankrike

Rasgrupp (SKK): 7 (Stående fågelhundar)

Mankhöjd hane: 50-58 cm, Tik: 47-56 cm


Historia


Braque du bourbonnais är känd sedan 1598 och har Frankrike som ursprungsland. Rasen beskrivs som en angenäm jaktkamrat med sunt och robust utseende. Dess vita päls är helt eller fint prickig i brunt eller rött. Uppfödare från 1930-talet påbjöd färgen ”utblommad syren” och obligatoriskt att hundarna skulle födas med kort svans. Detta strikta urval höll på att äventyra rasens existens. Från 1970-talet åtog sig en grupp uppfödare rasens överlevnad. Nuvarande läge för rasen tillåter oss att se framtiden an med tillförsikt.


Användning


Rasen är en stående fågelhund men likväl även en trevlig allroundhund.


Egenskaper/Temperament


I hemmiljö är rasen mild och tillgiven. Under jakt gör dess jaktiver och intelligens att den lätt anpassar sig till mycket varierande terräng och villebråd. Hunden tar naturligt upp vittring i luften och visar en fallenhet för ståndarbete, vilket är både ändamålsenligt och exakt.


Pälsvård/Skötsel


Rasen har en fin, tät och kort lättskött päls. På ryggen ska den vara något grövre och kan där ibland också vara något längre. Den fäller normalt två gånger per år. Badas vid behov. 


Övrigt/Att tänka på!


Rasen är relativt ovanlig i Sverige. 


 

Av alltomdinhund - 17 juni 2012 19:52

Hittade en intressant artikel om brukshundsklubbarna i Härliga hund nummer 6, 2012. 


Det står bla att fler och fler nya hundägare inte ens känner till Svenska brukshundsklubben och allt fler vänder sig till privata företag för hundkurser mm. Man tänker mest att det beror på marknadsföringen, att SBK är dåliga på att marknadsföra sig.


Jag tror att det ligger mycket i det. Jag har kollat runt på flera brukshundsklubbar (de som ligger närmast mig) hemsidor och det är väldigt lite info och väldigt lite kurser/evanemang. Vad jag har fått uppfattningen kring i alla fall!


Jag har bokat in en valpkurs hos en privat instruktör (Annas hundskola)och de anordnar även regelbundna valpträffar och hundpromenader. Man får nyhetsmejl utskickat om tips på föreläsningar och kurser mm. De har även flera påbyggande kurser och privat träning mm. Ja faktiskt allt möjligt smått och gott!


Jag tror helt enkelt att genom att förbättra marknadsföringen och kontakten utåt kan bli ett otroligt upplyft för brukshundsklubbarna! 


Jag själv kommer att gå med i en eller två brukshundsklubbar här nära mig eftersom jag vill engagera mig i främst bruks. Men jag kommer att gå på parallella träningar och kurser även hos Annas hundskola.


Ni som har hund eller ska skaffa, har ni tänkt på att bli medlemmar i någon brukshundklubb eller gå på kurser hos ett privat företag? Rösta gärna i omröstningsrutan i vänsterspalten och motivera sen gärna i kommentarsfältet om ni vill...  


 

Av alltomdinhund - 17 juni 2012 09:00


  


Skrev ju igår att jag skulle köpa ett matskålsunderlägg till Asterix, men eftersom jag älskar fina saker så blev det inte ett, utan två   







     

Finns hos http://fiasbutik.se för 68 kr


 

Finns hos http://fiasbutik.se för 40 kr

Av alltomdinhund - 16 juni 2012 23:42

Har fått önskemål för ett tag sen att skriva om labradoren i dagens ras. Så jag tänkte jag skulle göra det nu... Tycker labradoren är en trevlig hund, lika duktig jakthund som familjehund!


Labrador retriever


 

Ursprungsland: Storbritannien

Rasgrupp (SKK): 8 (Stötande hundar, apporterande hundar och vattenhundar)

Smeknamn: Labb, labbe

 Mankhöjd hane: 56-57 cm, Tik: 55-56 cm


Historia


Labradoren kommer troligen från Kanada, där fiskare använde den för att simma iland med förtöjningsrep till båtar. Besökande engelsmän fascinerades av dessa duktiga simmare och apportörer och tog rasen till England i början av 1800-talet. Där korsades den bla med andra retrieverraser och blev populär som apportör vid småviltsjakt. Den fick sitt namn, godkändes som ras av den engelska kennelklubben 1903. I dag anses England vara rasens hemland. På 1970-talet ökade rasen stort och den är idag mycket populär, inte minst i Sverige. 


Användning


Labradoren används främst till jakt, där den arbetar efter skott och används för att apportera fågel och småvilt. Den meriteras på jaktprov och utställning. Egenskaperna, vilka behövs för att bli en duktig apportör, bla samarbetsvilja, dresserbarhet och arbetslust gör att den kan användas till nästan allt. Många meriterar sin hund på viltspår och använder den som eftersökshund. Den används även till andra sorters sök och spår, som tex bombhund, mögelhund och räddningshund. Vidare används den även som ledar-,service - och narkotikahund. Trots att labradoren inte är en brukshund så används den faktiskt även inom olika bruksgrenar och även agility och lydnad. Inte minst är labradoren lika trevlig att ha som sällskapshund/familjehund!


Egenskaper/Temperament


Labradoren är social, glad, snäll samt vänlig och spontan i kontakten med andra hundar och människor. Den är intelligent och följsam och har en stark vilja att vara till lags och är en flexibel och tillgiven följeslagare. Den vill gärna bära på olika saker. Labradoren behöver rätt mycket motion men framför allt mental stimulans. Den är mycket matglad och har därmed lätt att lägga på sig några extra kilon... Så det får man se upp med. Labradoren älskar även vatten. En annan utmärkande egenskap är det mjuka bettet som är viktigt för att inte skada bytet när det bärs i munnen.


Pälsvård/Skötsel


Labradoren har en lättskött och smutsavvisande päls. Under fällningsperioderna kan man lämpligen borsta sin labrador med tex en borste med gummipiggar. Vid behov badas hunden med eller utan schampo. Ska man ställa ut sin labrador kan man inför utställning runda av de yttersta håren på svansen. Bad med schampo strax innan utställning är inte att rekommendera.


Övrigt/Att tänka på!


Inom rasen finns uppfödare med olika målsättning med sin avel. Några har inriktning främst på de exteriöra egenskaperna, medan andra framför allt är intresserade av de jaktliga (jaktlabrador). Det är därför viktigt att du bestämmer dig för vilken rastyp du vill ha. 



Kolla även gärna detta trevliga filmklippet för mer information och om ni vill se labradoren in action   


      



Nu får ni sova så gott... så hörs vi imorgon med nya trevligheter!  Natti natti... 

Av alltomdinhund - 16 juni 2012 18:54

Ännu en gång påminner jag er! Fast med en bild denna gång  Tyckte den här var bra, cirkulerar på facebook just nu. 


   

Av alltomdinhund - 16 juni 2012 15:43

Hallå alla! 


Hur är vädret hos er? Hos oss regnar det otroligt mycket...jag blir så deppig av regn   Men kan ändå säga som så här att det är tur att det regnar just idag, för jag mår inte helt hundra i kroppen... Väderleken säger i alla fall att det ska bli fint väder den dagen vi hämtar Asterix, så det får vi hoppas på! 


 Nu i veckan har jag hållt på att fixa här hemma en hel del, och igår var vi äntligen och handlade grejer till Asterix.

Här kommer min checklista... som kan vara bra att ha (tycker jag iaf, det blir lättare så) när man ska handla grejer inför sin nya familjemedlem.


CHECKLISTA VALP


Hundbädd (Köpte ett av mediumstorlek, det känns som om man kommer få byta senare ändå så ville inte köpa en

större)


Bajspåsar (Såklart)


Koppel (Ett av nylon tycker jag är bäst, lättast för valpen i början, då läderkoppel kan kännas ganska tunga för dem små)


Halsband (Uppfödaren har redan ett gummihalsband på dem nu i början tills de vänjer sig, men vi har köpt ett av nylon som han kan ha sen)


Foder (Det blev Sam's Field, valpfoder med rikligt av protein och grönsaker, jag skriver om detta i ett senare inlägg)


Hundgodis (Såklart, haha. Jag brukar nästan alltid köpa osockrat naturligt godis eller så bakar jag eget  )


Godisväska (Denna kan man fästa på byxorna tex och ha hundgodis i, istället för att fiffla med påsar och jackfickor, otroligt smidigt)


Tuggben (En massa tuggben! Det är ju en valp och ja även en rottweiler, hehe, så det kliar nog rätt bra i dem där små tänderna )


Leksaker (Ja detta är ju självklart också ett måste. Jag köpte en mjuk räv och en boll fäst i ett snöre eller något. Köpte inga pipleksaker då min erfarenhet är att hundar stressar upp sig så mycket av dem... Samma med vanliga bollar. Jag köpte även en aktivitetsboll för valpar, som man kan gömma godis i och då är valpens uppgift att försöka ta ut godiset. Mycket bra mental träning    


Matskålar (Det har vi sen tidigare)


Temp (Också en självklarhet, mycket viktigt att ha hemma så man kan ta tempen om valpen ser hängig ut..)


Fästingmedel (Frontline köpte jag)


Avmaskningsmedel (Milbemax)


Karda (bra för att rengöra ända in i underpälsen och tar även bort döda hårstrån. Har ni en valp med mycket päls behöver ni såklart även andra)


Klotång (Köpte en på Granngården, fick tips av uppfödaren. Denna klotång är ganska lätt att klippa med då den är anpassad både för katter och hundar. Tänker använda den på Asterix eftersom han har så mjuka klor fortfarande,  då han är valp, sen får jag byta ut den när han får tjockare klor. Kan visa den er sen om ni vill?)


Nagelfil (Kan vara bra för att fila till hårda kanter osv lite extra efter kloklippningen, men också om man hellre vill fila klorna än att klippa dem)


Pincett (Har den som fästingplockare, tycker det är lättare än den vanliga fästingplockaren)


Hundschampo (Rekommenderar att köpa ett schampo väl anpassat efter er hunds päls. Vi har också ett sen tidigare) 


Tandborste och tandkräm (Jag föredrar att borsta tänderna på hunden, men här gör man ju lite som man vill)

Bomulsspadds (Bra för sårtvätt osv)


Krage (Bra om hunden tex fått ett sår, då förhindrar kragen att den slickar sig på det)


Jodopax (Sårvätt)


Sjukvårdsväska (Detta var nog den bästa investeringen om ni frågar mig, haha xD Vilken investering, kostade enbart 119 kr på Arken Zoo och det var den sista kvar. Den innehåller en mängd olika grejer som är bra att ha som tex första-hjälpen! Den är även liten denna väska men innehåller bla saker till sårvård och bandage mm. Perfekt att ha med ut i skogen   Glöm inte sjukvårdsprylar inför er checklista, jag rekommenderar verkligen det, man vet ju aldrig när olyckan inträffar! 



 



Hmm...undrar om jag har glömt nämna något eller till och med glömt köpa något?  Men jag ska köpa ett matskålsunderlägg till honom också, ska beställa via Internet 


Undra om ni saknar dagens ras....? Jag gör, så ni ska få ett inlägg om det senare, har fått en önskan om en ras för några veckor sedan så tänkte att jag kan ju köra den! Känner att det behövs lite inlägg om sommarens faror också igen.


Nu får ni ha en trevlig eftermiddag och kväll så länge....   





Av alltomdinhund - 11 juni 2012 15:56

Nej verkligen inte... massa namn på massa ingredienser som är bra och mindre bra, procentsatser och gram hit och dit... man blir ju inte klok på det. Har jobbat med att leta mycket fakta om foder idag, både på nätet och i en valpbok jag har här hemma... den här valpboken är ju ganska basic, önskar det stod mer om allt för jag vill läsa mer. Jobbigt att klicka runt på nätet tycker jag... Min uppfödare använder hundkökets foder och vid en snabb anblick på deras hemsida tyckte jag det lät rätt bra men eftersom hundköket bara kan leverera fodret till dörren till en blir det lite svårt...framför allt eftersom uppfödaren sa något om att det var problem med leveransen, typ den var 2 veckor sen osv och då vet jag inte om jag vill köpa därifrån ju   


Hursomhelst så har jag märkt det att det verkar vara ganska mycket snack om att hundar inte behöver kolhydrater och de behöver istället mer kött, och för mig låter det också naturligt att de ska ha mer kött än något såklart. Men hur mycket kolhydrater anses vara bra då, behöver inte valpen kolhydrater för att växa och utvecklas? Jag läste i valpboken att fiber är en viktig ingrediens i hundfoder, men dock är denna ingrediens väldigt underskattad... och då kompenserar valpen bristen genom att äta växer, bita på bark och trämöbler mm... Hmm


För övrigt så för att vara så kort som möjligt så jag inte förvirrar även er så läste jag i min valpbok att ett bra valpfoder ska innehålla det här: 


Kött och benmjöl, olika slag av spannmål som majs, kli, havre, ris, animaliska fetter som kycklingfett, oljor som tex linfröolja, aska, fibrer och en mängd olika vitaminer och mineraler. 


Vet ni vad... jag har fastnat så mycket i den här fodergrejen idag så jag inte direkt diskat än och snart kommer Jimmy hem från jobb och då ska vi laga mat...... wooooops, så kan det gå, men jag vill så gärna veta lite mer om det här med kolhydrater i hundfoder, bra/dåligt mm.... vill liksom slutföra det jag påbörjat, så fungerar jag   


Ger ni er valp/hund ett foder med högt/lågt/medel kolhydratinnehåll och hur tänker ni kring det? 



Av alltomdinhund - 11 juni 2012 08:49

Tänkte det skulle vara intressant att höra om vad ni föredrar för känd hundcoach. Om man ens gör det dvs, man kanske helt enkelt inte gillar någon eller så tycker man om flera och tar till sig metoder från olika  


Om ni vill så rösta gärna, denna fråga finns i vänstra spalten i omröstningsrutan. Sen kan ni gärna motivera här i inlägget varför ni valde som ni gjorde!


Jag själv föredrar Fredrik Steen.

Varför? Jo, för att jag tycker att Fredrik är stabil och inte överanalyserar och filosoferar varken sig själv, hunden eller det eventuella problemet man handskas med. Givetvis ska man inte underskatta diskussioner men finns också en gräns. Jag tycker att när man väl bestämt sig för en metod så kör man den helt enkelt, andra får gärna komma med tips och råd och det är bara bra att utbyta erfarenheter, men för mycket och från för många olika håll tror jag istället kan vara negativt till en viss del... Man blir förvirrad, man försöker läsa till sig olika saker, man får till slut prestationsångest och känner sig som en dålig hundägare för att någon annan tycker helt annorlunda... 


Det jag också tycker om med Fredrik är att han anser att en hund är en hund! Förmänskliga då inte den, en hund lever i nuet. Jag själv vet ett antal hundägare som när deras hundar växer upp tycker de inte att de ska ligga i sängen med dem på nätterna eller i soffan på dagarna. De har blivit för stora helt enkelt och ägarna vill inte ha dem där. Då tänker dem:" Men hon/han fick ju ligga i sängen när hon/han var valp.... nu blir hon/han säkert ledsen och förtvivlad och kommer vara det ett tag"  Nej.... tänk inte så...för hunden tänker inte så... en hund lever i nuet! Att tänka så där är att förmänskliga hunden.

Tänk på att en hund är en HUND! 


Mer saker jag gillar med Fredrik är helt enkelt hur han på ett naturligt sätt handskas med hunden. 

Fysisk kontakt är underskattat, som Fredrik skrev i ett blogginlägg idag. 

Jag själv tycker mycket om att använda händer för att visa riktigt för hunden, för att stanna den genom ett stopptecken, för att sätta ner den om den inte lyssnar på mitt första kommando "Sitt" och för att lugnt men bestämt ta tag i den om den beter sig illa och inte lyssnar på vad jag säger. 

Så enkelt är det... att "ta tag" i hunden innebär INTE att vara elak mot den. Betoning på LUGNT men BESTÄMT.

En hund förstår oftast fysisk kontakt bättre och föredrar faktiskt ofta det, det är naturligt för dem.

Fredrik leker också naturligt med sina hundar. Han leker på hundars vis och det har han inspirerat mig i.

att lattja lite med lätta knuff och brottningsmatcher tycker ju hundarna är hur kul som helst och det har jag märkt!

Mammas och pappas hundar tex ser mig som en lekkamrat efter att jag lattjat lite med dem med lätta kuff och lätt brottningsmatch. De blir glada så fort de ser mig och bjuder nu själva in till dessa typer av lekar. Rätt otroligt va?


 


Jaaaa, det är mina åsikter helt enkelt... 


Sen känner vi ju säkert alla till Ceasar Millan, känd som "mannen som talar med hundar" på tv.

Det går ju mycket på TV och för mig är det bara ren TV-underhållning...

Jag har många ggr höjt på ögonbrynen till det programmet för ibland förstår jag inte faktiskt hur han ens löser problemen, det är väldigt otydligt, det bara kommer där från ingenstans....hunden börjar PLÖTSLIGT uppföra sig...

Sen så är Ceasar mer för amerikanska hundägare. Och det jag också tycker är jobbigt med Ceasar är att han är lite för filosofisk för min smak... jag förstår faktiskt inte vad han menar många gånger.

Fredrik är rakt på sak, "så här är det, nu gör vi det här" liksom. Man tar till sig det lättare tycker jag. 

Sen ska jag inte sitta och totalsåga Ceasar Millan nu, det finns faktiskt saker jag tycker om med honom också.

Och det är att han visar på ett otroligt lugn i arbetet med hundar! Dessutom har jag lånat en bok med honom som jag tänkte läsa.


 


Ja jag har ju haft lite svårt att starta en diskussion här på bloggen så det hade varit kul om någon vill dela med sin om sina tankar/åsikter kring detta!   Kom ihåg att inga åsikter/tankar är fel! 

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards