alltomdinhund

Alla inlägg under juni 2012

Av alltomdinhund - 11 juni 2012 08:07

Godmorgon på er!


Har ni saknat mig? Jag har inte varit aktiv här på några dagar nu, men det beror bla på att fotbolls-EM drog igång i fredags och jag äääälskar fotboll så jag och Jimmy var och städade, handlade mat och alkohol och satt bänkade framför TV:n! På lördagen åkte vi långt  och hälsade för andra gången på vår uppfödare och vår kommande valp ! Så nu ska ni få se en massa bilder på världens sötaste...  

Ett självklart val för mig har ju länge varit en Rottweiler eller en schäfer.... Och till slut kom vi fram till att rottweiler är det bästa! Jag vill tävla och träna, men samtidigt är jag noga med mentalitet och hälsa osv. Min valps föräldrar har bla fått jättebra på mentaltesten båda två, speciellt pappan har fått ett av de bästa resultaten i Europa, tror jag det var. Mamman har tävlat och tränat i lydnad med framgång. Och jag själv har planer på att tävla och träna i lydnad och spår! Sen om jag kanske öppnar upp ögonen för en annan träningsform återstår att se. Men just nu är jag inriktad på det!  


Asterix är just nu bara 6 veckor, han blir 7 veckor på torsdag, så nästa helg ungefär kommer han hem till oss! Behöver jag säga att vi längtar något så otroligt? 

Det blir toppen, för nu i sommar ska vi bo ute i stugan hos Jimmys pappa i skogen. 

Det är nära till underbar natur, det finns en stor trädgård, nära till buss in till stan, nära till miljöträning med även hästar och andra djur. 


 

Detta är vår Asterix! :) Är han inte bedårande... han är faktiskt en av de tuffaste och modigaste i flocken, haha... Han går gärna iväg på äventyr bla... :P




 

Här vinglas det fram, hehe!






       

Alla vill såklart ha uppmärksamhet!  


Man måste ju testa mattes smärtgräns  


Men mysa är vi också bra på 


Nu vill dem in igen xD



      


Och nu kommer fler bilder på enbart Asterix   


 

           


      

    Och här är en sista bild på Asterix och några av kullsyskonen! 

 


Nu ska jag äta lite frukost... Jimmy är och jobbar, så jag tänkte plugga och plocka lite här hemma, samt kommer ett inlägg om foder senare. Blir ett mer tydligare inlägg om vad ett bra foder ska innehålla...   Kika gärna in, ha en bra dag nu! Kramar! 

Av alltomdinhund - 7 juni 2012 18:54

Har fått lite frågor om jag kan skriva mer om hundfoder i bloggen. Och ja det gör jag mer än gärna eftersom jag tycker själv det är väldigt intressant dessutom. OCH viktigt! Det är viktigt att välja ett bra hundfoder till sin hund så att denne kan må bra.


Jag själv har som allmänn grundregel att inte köpa foder från matbutik. Detta pga att foder som säljs på matbutik oftast har väldigt låg kötthalt och därmed innehåller det även väldigt lite protein = alltså sämre kvalité! Hundar är ju köttätare och behöver mycket kött (De behöver självklart bla vitaminer och mineraler också men det kommer vi till senare). Dock säger jag inte att det är fel att köpa foder från matbutik, det avgör man bäst själv och man vet bara bäst själv vad som passar ens egen hund, utan det är bara MIN EGNA grundregel som jag kör för mig själv och ger mina åsikter kring   


Hursomhelst så rekommenderar jag att ALLTID kolla innehållsförteckningen på hundmaten noga. Dessutom bör man även alltid vara kritisk, eftersom de olika företagen självklart marknadsför SITT foder och vill att du ska köpa DERAS foder! Genom att veta vad ett bra foder ska innehålla har du då även lättare för att vara kritisk när du står där i foderdjungeln och ska välja. Detta gäller även vid veterinärrekommendationer, rekommendationer av uppfödare och  personal på djuraffärer. Självklart ska man ta till sig rekommendationer osv men du ska ändå kunna känna efter själv utifrån just dina kunskaper kring hundfoder!   



Hur vet jag vilket foder som passar min hund bäst?



Lite avgörande faktorer är: Din hunds aktivitetsbehov, ras, vikt och ålder.


En hund som aktiveras mer behöver självklart mer näring än en hund som bara fungerar som sällskapshund. Idag finns det även rasanpassat foder, och det är anpassat just efter hur fort din ras växer och dennes specifika behov. Dessutom är hundfoder såklart åldersanpassat; en valp kan exempelvis inte äta hundfoder som är anpassat till vuxna hundar och tvärtom. Vidare, är hunden exempelvis överviktig bör du undvika foder med för högt energiinehåll och tvärtom. Men det är viktigt att såklart tidigt förebygga viktproblem genom att ge hunden bra foder och aktivera den fysiskt.


I nästa inlägg kommer jag att skriva mer detaljerat om vad ett bra foder bör innehålla. Senare kommer även beskrivning av lite olika fodersorter och lite tankar kring dem.. Det kommer sådant regelbundet upp här på bloggen. Ni får även självklart komma med tips på hundfoder som ni tycker är bra och kanske vill marknadsföra och ge tips om! 


 


Av alltomdinhund - 7 juni 2012 13:41

Skillnad på spår och sök



Jag sa ju att jag skulle skriva lite om skillnaden mellan spår och sök. Det är faktiskt en ganska enkel skillnad   


SÖK


Sök är lite enkelt förklarat när hunden arbetar med ”nosen i luften”.  Hunden använder sig alltså av luftburen vittring för att söka upp människor/saker. Tex i ett katastrofområde finns det kanske hundratals dofter i ett virrvarr på marken. Sök saknar relevanta dofter på marken, antingen finns inga eller så kan hur många som helst finnas i ett virrvarr. Eftersom spåren ej vägleder hunden så söker den med i huvudsak "hög nos" - på direkt doft från t.ex människa. Som tävlingsform säger man sök när man letar figgar (figuranter/människor) som gömt sig, och när man letar saker brukar man prata om uppletande eller sakstövning (leta saker). I tävlingsutförandet är marken alltid uppgången med ett virrvarr av spår.


SPÅR



Spår är då istället när hunden arbetar med ”nosen i backen”. Vittringen är alltså endast markbunden. Det finns alltid ett specifikt doftspår att följa (även om det kan korsa andra spår) och detta sker övervägande med ”låg nos”. Delar av den markbundna vittringen "svävar" alltid omkring lite med vinden, speciellt i början, när dom lättflyktiga dofterna finns kvar. Vartefter tiden går avklingar dom lättflyktiga dofterna (dom tar slut). Då finns bara dom mer stabila dofterna kvar i själva spårets kärna - under denna process säger man att spåret "lägger" sig (har inget att göra med att man "lägger ut" ett spår). Så ju äldre spåret blir, desto mer samlas doften i backen. Det är därför man säger att ett spår som är runt timmen gammalt ofta kan vara lättare att följ än ett nylagt.



Av alltomdinhund - 5 juni 2012 18:13

Spår/sökträning med valpen!


     


Spår och sök är två typer av träningar som jag verkligen älskar! Jag fascineras av hundens otroliga luktsinne och hur koncentrerat duktiga spår- och sökhundar arbetar. Dessutom är det en otroligt bra mental träning för hunden, och inte ens ett hårt fysiskt pass kan trötta ut hunden lika mycket som dessa träningsformer. Och det kanske bästa av allt är ju att hunden avgudar det.


När kan jag börja spåra med min valp?



Det råder delade meningar om när man kan börja träna spår med valpen. Vissa tycker man ska vänta tills den är cirka 12 veckor, eller kanske ännu längre tid. Andra tycker man kan börja direkt. Och jag är en av dem som tycker man faktiskt kan börja direkt. MEN – utan att ställa några krav på valpen. Faktiskt så är det så, tror jag, att grunden till en bra spår/sökhund läggs i valpstadiet, när valpen får spåra/söka och leka samtidigt! Även om du inte tänker träna och tävla i spår/sök så är det som sagt oerthört bra mental träning för din hund.


Det finns lite olika typer av lättare spår/sök-träningar jag tycker man kan börja göra med valpen. Egentligen är det ingen träning i sig, utan mer än lek, för att få valpen intresserad av att spåra/söka och av föremål bla. Man kan också säga, att de första övningarna blir en liten blandning av spår och sök . Och det gör inget, tycker jag, för ni ska ju inte börja spåra och söka på allvar än   


De första spår/sök-övningarna jag tycker man kan börja med är: Kurragömma (Personspår/Personsök) och leta efter godis/leksak/mat. 


Jag kommer att göra ett inlägg om dessa övningar imorgon och kommer även att då göra ett inlägg där jag närmre beskriver skillnaden mellan spår och sök. Så ni inte blir förvirrade   

Sen längre fram kommer givetvis träningstips inom de olika grenarna separat!


Kram!



 


Av alltomdinhund - 5 juni 2012 16:00

Bloggplatsen.se har bråkat hela dagen. Har inte kunnat komma in på sidan överhuvudtaget    Men nu så går det! Igår blev det inga inlägg som ni säkert märkt, jag har börjat en ny kurs så jag var tvungen att introducera mig i en av böckerna. Den var lite svårläst, så därför    Men från och med nu så blir det fler inlägg om dagen! 


Vill bara säga att jag är otroligt glad just nu. Har fått så fina kommentarer om bloggen, det gör mig otroligt glad ska ni veta!   Jimmy berättade idag bla att en dam kom fram till honom på hans jobb och sa att hon läser min blogg och att hon tycker om den mm. Sådant blir man så glad över, om du läser detta nu så ska du veta att jag är otroligt glad över dina fina ord och jag har tagit till mig ditt tips och lovar att jag kommer att skriva mer om foder i bloggen =). Ska spåna lite på det nu i veckan så kika in nu i veckan så kommer det ett inlägg om foder!


Eftersom bloggen krånglat idag så blir det lite senare ett tidsinställt inlägg om spårning med valpen. Jg har redan gjort ett utkast om det. Givetvis kommer även Dagens ras.


Har fått önskemål att skriva lite mer om träning och aktivering utav valpen och jag tycker ju det är så kul och bra att ni kommer med önskemål och tips till mig om vad ni vill läsa!    Fortsätt gärna med det! Och jag har inte glömt era önskemål och tips om vad jag mer kan skriva om, så jag hoppas ni inte tror det, för jag har faktiskt till och med skrivit upp era önskemål mm så jag kommer ihåg det!   


Nu får ni ha en bra eftermiddag/kväll  allesammans!  



Av alltomdinhund - 3 juni 2012 20:49

American foxhound


Ursprungsland: USA

Rasgrupp (SKK): 6 (Drivande hundar samt sök-och spårhundar)

Mankhöjd hane: 56-63,5 cm, Tik: 53-61 cm


 


Historia


Rasens hemland är USA. Den har dock sitt ursprung i engelska foxhounds samt irländska och franska drivande hundar för jakt i koppel som importerades till England med immigranter mellan 1600-talet och 1800-talet. Även viss inblandning av tyska viltspårhundar har skett. American foxhound finns i flera olika varianter eller blodslinjer. Det finns mellan sju och åtta olika stamböcker i USA.


Användning


Drivande jakthund


Egenskaper/Temperament


Rasen är stark, uthållig och har en naturlig jaktförmåga. Den är vänlig och inte aggressiv. I början användes American foxhound för jakt på gråräv. Men då dessa var för långsamma för engelsk rävjakt importerades rödräv som inte fanns naturligt i östra USA. American foxhound måste tränas för att inte driva hjort, hare eller tvättbjörn som skulle vara lätta byten. Numer används rasen alltmer för singeljakt. Den amerikanska foxhounden är delstaten Virginias nationalhund. 


Pälsvård


Pälsen är lättskött och badas vid behov.


Övrigt/Att tänka på


Rasen är mycket ovanlig i Sverige.


 

Av alltomdinhund - 3 juni 2012 20:24

Bilen kan en varm sommardag döda din hund


 


Det händer att folk lämnar sin hund i bilen en varm och solig sommardag. Man tänker att man bara ska inom affären och köpa något att dricka och det tar ju bara 5 minuter... Man parkerar bilen i skuggan kanske och tror det ska hjälpa. Samtidigt drar man ner några fönsterrutor eller sätter på luftkonditioneringen. När man sedan kommer tillbaka från affären är hunden medvetslös...


Det kan vara 20 grader utomhus, men temperaturen i en bil stiger snabbt, oavsett om den står i solen eller i skuggan. Med en utetemperatur på 20-22 grader stiger värmen snabbt till 85 grader i bilen. En hund som blir varm svettas inte på samma sätt som vi människor. De flåsar istället och försöker på så vis hålla sin kroppstemperatur normal. Men blir det för varmt i bilen klarar hunden inte av att hålla temperaturen utan den drabbas av överhettning och kan snabbt förlora medvetandet och riskerar att dö om den inte snabbt kyls ned. 


Vad gör jag om hunden drabbas av överhettning? 


Får hunden värmeslag måste du agera snabbt! Ta ut hunden ur bilen och duscha den med vatten, eller blöt en handduk och blöt sedan ner hundens päls ända in på bara skinnet. Åk sen direkt till veterinären! Om du har tillgång till temp, ta även då tempen på hunden! 


Behandling


Man försöker med alla medel att få ner kroppstemperaturen till under 39 grader. Hunden kommer att få dropp och andra mediciner beroende på hur allvarligt hundens tillstånd är. 


En mycket allvarlig situation...


Vid alltför hög kroppstemperatur kan det uppstå allvarliga hjärnskador, hjärtskador, tarmskador, lever- och njurskador samt olika blodförändringar. Många hundar behöver sjukhusvård i flera dagar. Det är också oftast väldigt svårt att veta om hunden blir bra eller ej. Men om hundägaren själv satt in tidiga åtgärder för att svalka sin hund, förbättras hundens chanser att överleva. 


Jag behöver inte ens göra en rubrik som heter "Vad ska jag göra för att undvika detta", för lösningen är enkel: Lämna aldrig din hund instängd i en bil en sommardag! Inte ens med luftkonditionering, inte ens i skuggan, inte ens med fönstrena öppna. 


Viktigt!!!


Om du ser en hund en sommardag sitta instängd i en bil och hunden inte verkar må bra, ring polisen! Tar polisen för lång tid på sig att komma så tveka inte att slå sönder rutan, för på så vis kan du rädda liv! 



Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards