alltomdinhund

Alla inlägg den 28 maj 2012

Av alltomdinhund - 28 maj 2012 17:30

Aidi


Ursprungsland: Marocko

Rasgrupp(SKK): 2 (Schnauzer och pinscher, molosser- och bergshundar samt sennenhundar)

Andra namn: Chien de Montagne de l'Atlas

Mankhöjd: 51-63 cm

Vikt: Ca 25 kg


                            

Historia


Aidin finns sedan en lång tid tillbaka i bergen och på slätterna i Nordafrika. För närvarande finns rasen i ett stort antal i Atlasbergen i Marocko. Rasen lever med de halvnomadiska herdefolken i bergsmassiven och har till uppgift att skydda sin husbondes tält och ägodelar och även boskapen mot vilda djur.


Användning


Vakthund.


Egenskaper/Temperament


Rasen är oöm, självständig med stor pondus och har en extrem vaktinstinkt. Den är trogen och värdig tillsammans med sin egen familj, men misstrogen gentemot främlingar. Aidin kräver en hundvan ägare. Den är känslig och bör få mild men bestämd träning.


Pälsvård/Skötsel


Pälsen är mycket tjock och grov och måste skötas regelbundet med borstning och kamning. 


Övrigt/Att tänka på!!


Rasen är ovanlig i Sverige. Den trivs bäst i lantlig miljö med stora ytor. 


 

Av alltomdinhund - 28 maj 2012 15:26

Hej alla!


Idag ska vi på föreläsning om hundvård här i Gävle och vad man kan göra om olyckan är framme i sommar. Det är två veterinärer som håller i föreläsningen.


Jag tycker det kan vara riktigt bra att ha kunskap om sådant, speciellt eftersom sommaren är här och alla fästingar och huggormar dyker upp. Vi ska ju också bo ute i stugan i sommar och det ligger ju i skogen, där det såklart finns en hel del djur.  


Frågor som kommer att tas upp på föreläsningen är tex: 


- Vad gör jag med ett ormbett? 

- Är alla fästingar farliga?

- Hur ser jag att hunden lider av uttorkning? 


Jag kommer att senare i bloggen skriva lite om det som togs upp på föreläsningen. Så kika gärna in!


Jag är ledsen för att jag inte tipsat er om föreläsningen tidigare, men har inte haft riktigt tid att blogga så mycket. Men därför så skriver jag gärna några rader om den sen :)


 

Bild: Agria

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hejsan!

Välkommen till en renodlad hundblogg! Här skriver jag framför allt om olika tips och råd om allt som rör hundar, dagens ras, massa med tankar och åsikter och självklart om min egen hund Asterix.

Varmt välkomna hit!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni läsa mer av i denna hundblogg?
 Tips om allt möjligt kring hundar
 Nyheter
 Hundraser
 Foder
 Hälsa
 Träning
 Mer om Asterix
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26 27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards